Butiksprofiler och försäljningsutveckling

                               
  Butiksförsäljning
(exklusive moms)
  Antal butiker i Norge,
inklusive handlarägda butiker
Profil 2013, MNOK   Utveckling samtliga, %   Utveckling jämförbara, %   December 2012   Nya   Konver-
terade
  Stängda   December 2013
Rimi
Lågprisbutik med fokus på enkelhet och effektivitet i vardagen. Modernt och överskådligt för familjen med vardagsvaror till låga priser. Utöver de egna butikerna finns det ett stort antal franchisetagare.
Antal artiklar per butik: cirka 4 500.
10 007   3,2   –1,3   315   2   6   –5   318
ICA Supermarked
Butiker med matglädje och mångfald, personlig service och brett sortiment. Stort fokus på bra färskvaror.
Antal artiklar per butik: cirka 12 000.
4 620   –2,7   –5,6   78   0   2   –4   76
ICA Naer
De sista ICA Naer-butikerna har under 2013 konverterats till Rimi- eller Matkroken-butiker.
467   –77,2   –7,9   68   0   –63   –5   0
Matkroken
Matkroken-butikerna drivs framför allt av franchisetagare. Matkroken är små, lokalt anpassade närbutiker. Verksamheten utgår från vad kunderna i närområdet har för behov och önskemål. Urvalet är relativt stort och servicenivån är hög.
Antal artiklar per butik: 3 000–5 000.
1 555   151,9   –0,4   135   1   55   –14   177
Totalt 16 649   –2,7   –2,8   596   3   0   –28   571