Intressentdialog

Att föra en kontinuerlig dialog med intressenterna är en väsentlig del i ICAs hållbarhetsarbete.

De viktigaste intressentgrupperna är kunder, medarbetare, ägare, de fria ICA-handlarna i Sverige, franchisetagarna i Norge, leverantörer, myndigheter och ett antal ideella organisationer. Dessa huvudintressenter har sinsemellan olika förväntningar och krav på ICAs hållbarhetsarbete.

Kunder

  
Nyckelfrågor
  • Livsmedelssäkerhet
  • Klimatförändringar
  • Tillsatser och kemiska ämnen i produkter
  • Miljöanpassat, etiskt och hälsosamt sortiment
  • Hälsosam livsstil
  • Arbetsförhållanden i produktionen
  • Närproducerad mat
  • Matsvinn
Exempel på dialoger/aktiviteter för att hantera dessa frågor
  • Årliga kundundersökningar samt egna kundpaneler
  • Kundkontakter i butiker och genom sociala medier och ICAs Callcenter
  • Information i ICAs kundtidningar och på bolagets webbsidor
  • Skyltmaterial i butik
  • Produktmärkningar, till exempel ekologiskt, miljömärkt, nyckelhålsmärkt och etiskt märkt 
  • Beskrivande produktinformation, till exempel de hängetiketter som finns på ICAs etiskt märkta produkter
  • Aktuellt hälsosortiment, bland annat genom ICA Gott liv och Fri från-sortimentet
  • Lokal anpassning och varierat sortiment i butikerna
  • Uppföljning av krav på arbetsvillkor. 

Medarbetare

  
Nyckelfrågor
  • Möjlighet till kompetens- och karriärutveckling
  • Gott ledarskap
  • Bra arbetsmiljö
  • Mångfald
Exempel på dialoger/aktiviteter för att hantera dessa frågor
  • Årlig medarbetarundersökning
  • Utvecklings- och medarbetarsamtal
  • ICA Skolan och ICAs Goda Affärer
  • Värdebaserat ledarskap, där HR-avdelningen bistår ledarna med coachning, relationsbyggande och medarbetarnas karriärutveckling
  • Förebyggande friskvård, bland annat genom ett hälsostrategiprogram i Sverige.

Ägare

  
Nyckelfrågor
  • Integrerat och strategiskt hållbarhetsarbete
  • Övervakning av etiska frågor och ansvarfullt agerande i värdekedjan
  • Livsmedelssäkerhet
  • Långsiktig lönsamhet
Exempel på dialoger/aktiviteter för att hantera dessa frågor
  • Årlig styrelseuppföljning av styrning, hållbarhetsrisker och möjligheter
  • Möten och rapportering om gemensamma hållbarhetsfrågor
  • Svar på investerares enkäter
  • Kontinuerlig samordning och uppföljning av till exempel nyckeltal.

Handlare, franchisetagare

  
Nyckelfrågor
  • Miljöledning
  • Kvalitetsledning
  • Livsmedelssäkerhet
  • Energieffektivitet i butikerna  
  • Matavfall
  • Mervärdesprodukter, exempelvis ekologiskt, miljömärkt och etiskt märkt
Exempel på dialoger/aktiviteter för att hantera dessa frågor
  • Kvalitetscoacher som besöker och bistår butikerna vid införandet av Svensk standard för livsmedelshantering i butik och ICA-handlare för miljön. En årlig revision mot Svensk Standard för livsmedelshantering i butik
  • Minska energiförbrukningen i butikerna genom att tillhandahålla verktyg, lösningar och idéer för nya och befintliga butiker
  • Informations- och utbildningsaktiviteter med kvalitetscoacher, butiksintranät etc
  • Daglig kontakt med butikerna via ICAs Callcenter och försäljningsledare  
  • Tidningen ICAs Goda Affärer som behandlar hållbarhetsfrågor
  • Utbildningar för butiksmedarbetare via ICA Skolan
  • Fortsatt arbete med att utveckla sortimentet av ekologiska, miljömärkta och etiskt märkta produkter.

Leverantörer

  
Nyckelfrågor
  • Ansvarsfulla inköp och socialt ansvar
  • Livsmedelssäkerhet
  • Lokala inköp
  • Klimatpåverkan
Exempel på dialoger/aktiviteter för att hantera dessa frågor
  • Leverantörsrevisioner inom kvalitet, miljö och socialt ansvar
  • Utbildningar i socialt ansvar och miljöfrågor
  • Aktiviteter och hjälpmedel för att stödja lokala företagare, som webbaserade verktyg för ICAs butiker i Sverige med en förteckning över godkända lokala producenter
  • Leverantörskontakter via ICAs Callcenter
  • Intressentdialoger på olika teman. Under 2013 behandlades villkoren för bärplockare i svenska skogar.

Myndigheter

  
Nyckelfrågor
  • Livsmedelssäkerhet
  • Produktsäkerhet
  • Folkhälsa
  • Miljö och klimatförändringar
Exempel på dialoger/aktiviteter för att hantera dessa frågor
  • Möten med myndigheter, forskare och politiker, till exempel under Almedalsveckan
  • Svar på remisser
  • Tillsynsinspektioner
  • Deltagande i regeringens samrådsgrupper för att främja svenska företags arbete med hållbarhet och hälsa
  • Medverkan i seminarier och föreläsningar
  • Intressentdialoger på olika teman. Under 2013 behandlades villkoren för bärplockare i svenska skogar.
Intresseorganisationer   
Nyckelfrågor
  • Hållbart fiske
  • Ansvarsfulla inköp och socialt ansvar
  • Klimatförändringar
  • Hållbart producerad palmolja och soja
  • Djuromsorg
  • Tillsatser
Exempel på dialoger/aktiviteter för att hantera dessa frågor
  • Löpande möten med samarbetspartner och andra organisationer
  • Intresseorganisationer som samtalspartner
  • Deltagande i bransch- eller intressesammanslutningar, ex. BSCI, GSCP och ETI
  • ICAs engagemang i Global Compact, Caring for Climate, Global Social Compliance Program, etc
  • Intressentdialoger på olika teman. Under 2013 behandlades villkoren för bärplockare i svenska skogar
  • Aktiviteter för ett hållbart sortiment, ex. etiskt- ekologiskt- och miljömärkta produkter samt hållbart producerad palmolja och kakao
  • Insatser för ökat djurskydd.