Så delar ICA med sig av vinsten

Under 2013 genomförde ICA ett antal lyckade aktiviteter och kampanjer i samarbete med frivilligorganisationer.

ICA Sverige är sedan 2003 huvudsamarbetspartner med World Childhood Foundation och bidrar genom att samla in pengar till Childhoods projekt. Under årets julkampanj skänkte ICA en del av försäljningsintäkterna från ICAs apelsiner och clementiner, en unik blombukett samt en Childhood-plastkasse. ICA hade också en kampanj på Instagram, där ICA skänkte 50 kronor till Childhood för varje bild som taggades med #icapussen. Kunderna kunde också bidra med en gåva genom självskanning, direkt i butikskassan, genom en insamlingsknapp på icabanken.se eller via inbetalningskort i kundtidningen Buffé. Årets insamlingskampanj gav 7,5 (8,6) Mkr.

För elfte året i rad var ICA Sverige huvudsponsor för Rosa Bandet-kampanjen, som samlar in pengar till svensk cancerforskning. Syftet är att öka medvetenheten om sambandet mellan bra hälsa, goda vanor och vardagsmotion som förebyggande mot bröstcancer. Under 2013 samlade Rosa Bandet-kampanjen in 16 (11) Mkr. Det rosa bandet och andra kampanjprodukter såldes i ICAs butiker och kunderna bidrog via inbetalningskort i kundtidningen och genom gåvor vid självscanning. Elva olika egna varor såldes till förmån för Rosa Bandet där fokus var frukt och grönsaker, bland annat morötter och blåbär kompletterat med en blombukett.

De svenska ICA-kundernas gåvor till Röda Korsets arbete via pantknapparna i butik slog rekord med 6,4 Mkr. Det är en ökning med 600 000 kronor från 5,8 Mkr 2012. I dag har över 650 ICA-butiker Pantknappen.

I samband med katastrofen i Fillippinerna under hösten gjorde ICA i Sverige ett upprop i sina digitala kanaler att kunderna hade möjlighet att genom Röda korset skänka pengar till katastrofen.


Bidrag till frivilligorganisationer, Mkr
ICA Sverige 2013 2012 2011
Bidrag från ICA Sverige 8,2 7,8 11
Bidrag från kunder, leverantörer och medarbetare genom ICA Sverige 26,6 24 16