Sport och aktiviteter

Hälsa och goda matvanor hör ihop. Därför vill ICA också uppmuntra fysiska aktiviteter. ICAs mål är att uppfattas som ledande inom hälsa och välbefinnande, och stöttar därför utvalda motionsaktiviteter. Dessa tillfällen ger samtidigt möjligheter att sprida kunskap om hälsosamma matval och hur man ska äta för att prestera bättre. Vid alla dessa tillfällen har ICA Sverige temat frukt och grönt, frukost och mellanmål.

Arbetet med den nya sponsringsstrategin i Sverige har fortsatt genom implementering av konceptet ”Var med och må bra!”. Lansering av konceptet mot ICAs kunder gjordes i samband med en frukostkampanj i februari i samarbete med Svenska Skidförbundet. Kampanjen lyfte också det stora lokala sponsringsarbetet som sker i ICAs butiker. Under 2014 kommer fortsatt fokus vara lokal sponsring då ICA Sverige tar fram fler verktyg för att förenkla lokal sponsring för butikerna. 

Under året har fokus på sponsringen i Sverige varit hälsa, mat och träning. Sponsrade landslag som alpina landslaget och damlandslaget i fotboll har fått möjlighet att lära sig att laga bra mat tillsammans med ICAs kockar. En speciell satsning har gjorts mot Svenska Handikappidrottsförbundets Elitidrottsskola där ICA medverkat vid flera tillfällen, både som föreläsare om mat och träning och som matinspiratörer genom att ICAs kockar har lagat mat.

Samarbetet med Svenska Skidförbundet och projektet ”Alla på snö” har utvecklats vidare under 2013 och prognosen är att 24 (14) kommuner är med säsongen 2013/2014. Fokus i projektet från ICAs sida är att lära barn äta mat för att orka med både skola och fritid.

Ytterligare exempel på aktiviteter ICA stödjer är Kortvasan mellan Oxberg och Mora, som startades 1996 av ICA. 2013 deltog över 9 700 personer, varav cirka 300 var medarbetare från ICA. ICA sponsrade även andra skidevenemang under året, såsom TjejVasan och UngdomsVasan med mer än 18 000 (15 000) deltagare. ICA har också utökat sitt samarbete med Vasaloppet till att omfatta Barnens Vasalopp. Flera ICA-butiker har genomfört loppen i anslutning till butikerna. Barnens Vasalopp arrangerades runt om i hela Sverige och under skidsäsongen 2012/2013 deltog 46 000 barn. I augusti genomfördes Cykelvasan, där ICA Sverige är sponsor. I år tog sig över 14 800 cyklister till start, vilket är nytt rekord.

Under året genomfördes 14 stycken upplagor av motionsloppet Blodomloppet runt om i Sverige. ICA Sverige är huvudsponsor för loppet och totalt deltog mer än 107 000 (100 000) personer.

ICA Sverige möjliggjorde tillsammans med butikerna och Svenska Fotbollförbundet att många barn och unga kunde gå och titta på Sveriges matcher när Fotbolls-EM för damer arrangerades i Sverige. Femteklassare i hela Sverige har också erbjudits att delta i ICA Miniallsvenskan i bandy, en turnering som kröntes med en final i Friends Arena i samband med SM-finalen i bandy.

Många ICA-handlare i Sverige och butiker i Norge stödjer dessutom barn- och ungdomsidrott genom lokala sponsringsinitiativ.

Också i Estland sponsrades aktiviteter med koppling till hälsa. Bland annat deltog Rimi-anställda i SEB Tallin Marathon. Rimi Baltic i Estland och Estlands Fotbollförbund har gett sex barn som deltog på ett av förbundets sommarläger varsitt stipendium på 300 euro för att de ska få möjligheter att träna fotboll hela året. I Litauen var Rimi för andra året i rad en av huvudsponsorerna till Vilnius Marathon.

I Lettland gav Rimi i maj stöd till Nordea Riga Marathon som lockar mer än 20 000 löpare från hela världen. Rimi delade ut över sex ton frukt under loppet samt organiserade Rimi Marathon for kids.