Hälsosamma val

Enligt kostundersökningen Riksmaten 2011 från Livsmedelsverket är konsumtionen av frukt och grönsaker alltjämt för låg i Sverige, och tendensen är samma på alla ICAs marknader. ICA arbetar varje dag med att uppmuntra till hälsosam livsstil. Som en aktör inom mat och måltider är en av bolagets viktigaste uppgifter att hjälpa kunderna att må bra och inspirera till hälsosamma val. Det görs i olika sammanhang, kanaler och på många olika sätt, men alltid med utgångspunkt i officiella nordiska kostråd och näringsrekommendationer.

För att underlätta för kunderna att kunna göra informerade och hälsosamma val är det viktigt att produkternas märkning är tydlig och korrekt. Alla ICA Sveriges recept är näringsberäknade för att underlätta för kunderna att laga hälsosam mat. Recepten sprids sedan via olika kanaler, såsom butik, ICAs matkasse, ICAs webbsidor och kundtidningar som Buffé samt digital och analog marknadsföring. Dessa kanaler används också för att ge kost- och träningsråd av olika slag. I många ICA-butiker finns dessutom dietister som ger kunderna tips på hälsosammare matval.

Framöver kommer färskvaror att på olika sätt vara i fokus i Sverige. ICA kommer till exempel att arbeta med att göra det enklare för kunderna att hitta hälsosamma alternativ i butikerna, bland annat genom nya lösningar för frukt och grönt.

Hälsosamma aktiviteter i Baltikum

Rimi Baltic fortsätter sitt arbete med att uppmuntra kunderna att göra hälsosamma val. I Lettland lät Rimi sin speciella hälsokock Normunds Baranovskis delta med goda kostråd i samband med sport- och välgörenhetsevenemanget Nike Riga Run i augusti. I september arrangerade landets Rimibutiker skördefest för att inspirera kunderna att välja frukt och grönt. Bland annat bjöds kunderna på tävlingar och recept efter säsong. Landets Hypermarketbutiker har också börjat erbjuda kunderna att plocka ihop egna lunchsallader.

I Estland deltar Rimi i en ny kampanj som landets folkhälsoinstitut initierat: "Lets eat". Tanken är att uppmuntra människor att äta minst fem frukter eller grönsaker om dagen. Rimi Baltic i Estland deltar också i ett initiativ för att få alla kunder under 30 år som köper alkohol att intyga sin ålder. Målet är att förhindra att alkohol säljs till minderåriga.